Solicitud- Caterina Albert
- Simbolisme
- Estil i llengua
- Visions i interpretacions
Caterina
Albert i Paradís més coneguda pel seu pseudònim de Victor Català, neix a
l'Escala (Alt Empordà) l'11 de setembre de 1869 i hi mor el 27 de gener de
1966. És una de les escriptores fonamentals de la literatura catalana
del segle XX.
Va
conrear diferents gèneres literaris: novel·la, narrativa, poesia i
teatre. Però la seva obra més coneguda és Solitud, novel·la
cabdal del Modernisme amb la qual es consagrà com a escriptora.
Filla gran de Lluís Albert, advocat, polític i propietari rural, i Dolors Paradís. Va viure de les rendes familiars al seu poble natal que Visqué fins al 1904 seguidament alternà l'Escala amb Barcelona. Es va cuidar de la seva mare i del patrimoni familiar després de la mort del seu pare i de la seva àvia materna.
La
seva educació es va desenvolupar en el si familiar, espai on va poder
desenvolupar les seves habilitats artístiques en el camp del dibuix, la pintura
i l'escultura. Apassionada de la lectura des de petita, una gran
lector, i amb la influència de la mare, que escrivia poesies, i l'àvia, va
iniciar-se de forma autodidacta en el terreny literari. Com a escriptora va
defensar la seva independència i va defugir les tendències culturals oficials.
Els
coneixements que tenia d'italià i francès li permeteren ampliar les seves
lectures. Viatjà per Europa, sobretot per Itàlia. Féu temptatives com a
escriptora des de molt jove, però no es donà a conèixer fins el 1898, essent
premiada als Jocs Florals d'Olot pel monòleg La infanticida i
el poema El llibre nou .Tot i que les dues obres van ser
premiades, es va crear un gran escàndol al descobrir-se l'autora.
Com
a poeta publicà El cant dels mesos i El llibre blanc.
Com a autora de teatre escriví peces tràgiques, recollides als volums Quatre
monòlegs i Teatre inèdit. Però on realment va tenir èxit
fou en el terreny de la narrativa. L'any 1902 publicà el primer recull, Drames
rurals, sota el pseudònim de Víctor Català.
La
seva narrativa es pot dividir cronològicament en tres etapes.
La
primera abasta els anys 1902 al 1907, durant el quals publicà Drames
rurals, Ombrívoles, Caires vius , i la
novel·la Solitud. Després dels atacs dels noucentistes contra els
modernistes, el 1918 reprèn la seva producció amb la novel·la Un film (3.000 metres), La mare Balena, Marines i Contrallums. La tercera etapa s'inicia després de la
superació de la guerra i de la mort de la seva mare, amb Vida mòlta i Jubileu. El conjunt de la seva obra
narrativa correspon al que s'ha anomenat "naturalisme rural" o
"ruralisme".
La societat de l'època desaprovava que una dona fos escriptora i que a més
a més escrivís sobre els temes que ella tractava. El pseudònim masculí li
donava, doncs, protecció davant les crítiques i llibertat moral per desenvolupar
la seva obra literària.
https://www.youtube.com/watch?v=r0XBNQX75fA –vídeo digital de l’autora.
Context literari i ideològic
Moviment al qual pertany
·
Època
La literatura modernista o el Modernisme literari és un moviment que es donà a Catalunya a la darrera dècada del segle XIX i durant la primera del XX. Concretament la narrativa modernista del 1901 a 1912.
El Modernisme és un moviment cultural,
literari i artístic que neix pels volts dels anys 90 del segle XIX amb uns
objectius clars: modernitzar i europeïtzar la cultura i la literatura
catalanes. Els modernistes critiquen la societat i la cultura catalanes, que
consideren anacròniques, és a dir, antiquades, i localistes. Es proposaran
promoure una cultura i un art moderns i europeus, superant els models
vuitcentistes.
Justificació: Ho és perquè tracta el tema de l’autoconeixement i la
superació humanes. El mateix que el de bona part de la narrativa
modernista, la tensió entre l’individu (o l’artista, l’intel·lectual) i
l’entorn (la societat, la massa), i la lluita que ha de dur a terme aquest
individu (sovint es tracta del protagonista) per conèixer-se a si mateix i no
deixar-se arrossegar per les decisions de la resta. Aquesta lluita es divideix
en diverses fases: consciència (l’individu percep la realitat), voluntat
(l’individu manifesta interès i desig de transformar la realitat que l’envolta
i que li és hostil) i, finalment, acció (es produeix la lluita per aconseguir
els seus objectius).
·
Característiques
En línies generals a literatura
modernista es va caracteritzar per:

·
Etapes
El Modernisme viurà dues grans etapes:
1a ETAPA: 1892-1900. És l'etapa més
combativa del moviment, en la qual els modernistes aniran rebent i assumint les
novetats que s'estan produint a Europa en tots els àmbits. En aquesta primera
etapa tindrà un paper molt important la revista L'Avenç, que es convertirà en
la plataforma dels joves intel·lectuals modernistes (Maragall, Fabra...).
L'objectiu principal de la revista i dels intel·lectuals que hi col·laboren és
recollir les novetats del moment, ser moderna i progressista.
-
Actitud
modernista:
1. El Regeneracionisme Els modernistes consideren que Catalunya està
abocada a la decadència si no passa per un procés de modernització i
europeïtzació. La societat catalana està "malalta" i necessita
"regenerar se". L'artista serà l'encarregat de diagnosticar aquesta
malaltia i de donar-li solució. Per tant, hi haurà un sector d'intel·lectuals i
d'artistes modernistes, els anomenats "regeneracionistes", que opinen
que la cultura i l'art han de tenir una funció social: fer progressar la
societat, superar el seu endarreriment, trencar amb totes aquelles estructures
que la mantenen immòbil i anacrònica. Dins del Regeneracionisme, tindran un
paper molt important les figures del filòsof Nietzsche i del dramaturg noruec
Ibsen.
2. L'Esteticisme Al costat del grup modernista lligat a la revista
L'Avenç, de tendència regeneracionista i que opinen que la modernització i l'europeïtzació
de la cultura i la literatura catalanes s'ha d'estendre també a tots els àmbits
socials i polítics, existeix un grup d'intel·lectuals que en general planteja
les mateixes idees de renovació, modernització i europeïtzació, però des de
plantejaments purament estètics, no socials ni polítics. Això vol dir que
defensen una renovació només de l'art, sense entrar en consideracions socials.
Són els esteticistes.
3.
"Bohèmia
daurada" i "Bohèmia negra": Les actituds i els comportaments del
grup modernista esteticista estan molt lligats al que s'anomena
"bohèmia", una forma de vida, de comportar-se, de vestir-se, etc,
propi d'aquells artistes que es volen presentar com a creadors de bellesa, que
viuen totalment dedicats al seu art i que, per tant, han de ser diferents de la
resta de la societat en tots els aspectes. Ara bé, els esteticistes, en
general, formen el que s'anomena "bohèmia daurada". No podem oblidar
que la majoria eren fills de famílies burgeses, amb negocis, que podien
donar-los suport econòmic mentre ells es dedicaven exclusivament a la creació
artística, per la qual cosa no s'havien de preocupar per qüestions econòmiques.
2a ETAPA. 1900-1911. Mentre que la
primera etapa del moviment s'havia caracteritzat per ser combativa i
fonamentalment teòrica, la segona etapa significa l'acceptació de l'art i la
literatura modernistes per part de la burgesia catalana. Es pot considerar que
el Modernisme "triomfa" com a moviment cultural, literari i estètic.
Els modernistes s'adonen que per canviar la societat necessiten el suport de
les classes dirigents i per això moderen les seves postures radicals i
agressives. Alhora, la burgesia, sensibilitzada arran del desastre colonial del 1898, comença
a fer seves les idees de canvi i de modernitat que han defensat els modernistes
i comencen a adherir-se a un catalanisme polític de caire conservador. Pel que
fa a les publicacions que recolliran les iniciatives modernistes en aquesta
segona etapa destaquen Joventut i El poble català. En aquesta segona etapa
s'escriuen la majoria d'obres modernistes. En el moment que sembla que els
objectius de renovació i modernització dels modernistes comencen a assolir-se,
perquè la burgesia ha fet seu el programa social, polític i cultural del
moviment, apareix una nova generació de joves, que plantejaran noves
alternatives: els noucentistes. Aquest grup irromp amb força en el panorama
cultural català a partir de 1906. Havien fet seu el principal objectiu de la
generació modernista: la voluntat de normalitzar la cultura catalana, de
modernitzar-la i posar-la a l'altura europea. Però ho faran des de postures
conservadores i de dirigisme cultural, per la qual cosa criticaran tot allò que
el Modernisme tenia d'anarquia i d'individualisme. El programa noucentista
acabarà triomfant i això significarà l'esgotament progressiu del moviment
modernista, el final del qual s'acostuma a situar al voltant del 1911.
·
Objectius
Com s'ha dit abans, el Modernisme
pretén renovar, modernitzar i posar a nivell europeu la cultura, la literatura
i l'art catalans. Per tant, representa bàsicament una oposició entre present i
passat, entre tradició i progrés. Per als artistes modernistes, l'art, la
literatura, la cultura en general han de respondre als temps que corren i
canviar al mateix temps que ho fa la història. Acusen la societat catalana
d'estar endarrerida en tots els aspectes: científic, literari, cultural,
artístic, polític, etc. En el terreny literari, el panorama que es troben els
modernistes és el d'una literatura oficial, lligada encara als models romàntics
de la Renaixença, representada pels Jocs Florals. Consideren que aquests ja no
aporten res de nou a la literatura catalana: ni per la temàtica (recordem el
lema dels Jocs Florals "Fe, Pàtria, Amor"), ni pel que fa al paper de
l'escriptor, que no és un professional de la literatura. A més, la Renaixença
havia perpetuat un català literari anacrònic, medievalitzant, que no tenia res
a veure amb el que es parlava al carrer i que els modernistes consideraven que
no era apte per fer literatura moderna. Per això, una de les preocupacions del
moviment modernista serà normativitzar la llengua catalana i modernitzar-la,
fer-la apta per escriure literatura moderna i a nivell de l'europea, objectiu
que aconseguirà la generació següent d'intel·lectuals, els noucentistes, ja que
l'any 1913 Pompeu Fabra publicarà les seves Normes ortogràfiques. Per tant,
"modernista" serà sinònim d'intel·lectual i artista partidari de:

·
Naturalisme i simbolisme
En la novel·la apareix el naturalisme rural. La Mila lluita per assolir la
seva plena auto-realització enfront de la societat i de l’ambient que
l’envolta. L’assoleix després de veure’s violada i destruïda per les les forces
negatives. Finalment ho abandona tot.
Per tant s’enfronta amb la natura i al misteri sens poder-ho dominar en un
principi.
L’espai i els objectes que basteixen l’obra adquireixen un
sentit simbòlic, i per això la novel·la es localitza en ambients rurals que
faciliten un tractament simbòlic de la natura.
·
Fons ideològic i filosòfic: Vitalisme (Nietzche)
Dins de l’actitud
modernista del Regeneracionisme, tindran un paper
molt important les figures del filòsof Nietzsche i del dramaturg noruec Ibsen.
Del filòsof Nietzche recullen la
crítica despietada del amb la seva voluntat individual i amb el seu orgull pot
canviar la societat. Els regeneracionistes recullen aquestes teories i
consideren que l'artista modernista té la tasca de dur la modernitat a la massa
social.
I el Vitalisme es la tendència que afirma que la vida no es
pot explicar nomes a traves els elements racionals, la vida no es pot mesurar
matemàticament (vs. Positivisme). El vitalisme es l’afirmació de la vida per sobre
de tot.
El pensament de
Nietszche es una critica contundent, brutal, radical a tota la tradició
occidental: filosofia, moral, religió, ciència, la política, etc.
·
Models literaris: Raimon Casellas, Àngel Guimerà i Joan Maragall
Alguns models literaris actualment són:
1.
Raimon Casellas : A partir de 1882 com a redactor del diari "La
Vanguardia" inicia les seves activitats com a teòric del Modernisme
conjuntament amb altres artistes com Rusiñol i Casas.
En aquest sentit, va prendre part
a les Festes Modernistes que organitzava Rusiñol a Sitges.
L'any 1901 escriu la seva
novel·la més coneguda "Els sots feréstecs" que va produir un gran
efecte entre els cercles modernistes literaris i es considera una de les obres
mestres de la narrativa modernista catalana, alhora que representa el primer exemple de novel·la rural que
després va caracteritzar fortament al Modernisme.
2.
Àngel Guimerà: Es donà a conèixer per les seves col·laboracions
periodístiques catalanes: escrivia en La Jove Catalunya i el 1871 fou un dels
fundadors del setmanari La Renaixença que, posteriorment, ja convertit en
diari, dirigí. El 1875 obtingué un accèssit als jocs florals amb Indíbil i
Mandoni, i l’any següent rebé la flor natural; el 1877 guanyà alhora la flor
natural, la viola i l’englantina, i fou nomenat mestre en gai saber.
3.
Joan Maragall: L'obra bàsica de Maragall està escrita en català, però també
escrivia amb castellà. El 1881 guanya la Flor Natural en els Jocs Florals de
Badalona amb una poesia titulada "Dins sa cambra". A partir de 1892,
Maragall desenvolupa una gran activitat com a impulsor dels nous corrents de
modernitat. Això es manifesta en les seves col·laboracions en les revistes
protagonistes del Modernisme - l'Avenç, Catalonia i Luz -. A part de participar
als Jocs Florals també participa a les Festes
Modernistes que Rusiñol organitza a Sitges.
L'any 1894 es torna a presentar
als Jocs Florals de Barcelona amb el poema "La sardana" guanyant la
Englantina. El 1904, es presenta novament als Jocs Florals de Barcelona amb la
poesia Glossa, sent proclamat Mestre en Gai Saber, a més de guanyar la Flor
Natural.
Maragall s'identificava amb un
nacionalisme català tradicionalista i catòlic, però mai va voler entrar en
política i va rebutjar les ofertes que li van fer Enric Prat de la Riba i
Francesc Cambò perquè es presentés a les eleccions de diputats a corts. Aquesta
tendència conservadora, ben reflectida en el seu estil literari, fa que se li
classifiqui dins d'un grup d'escriptors modernistes - Víctor Català, Prudenci
Bertrana, Puig i Ferrater - que situen la seva obra en ambients tradicionals i
rurals.
Gènesi de l'obra
·
Revista/editorial ‘Joventut’.
Solitud va aparèixer
en forma de fulletó en el suplement de la revists ‘Joventut’ des del maig de
1904 a l’abril de 1905. Es veia obligada a anar lliurant els capítols a mesura que
l’obra anava sortint publicada; el fet de no poder rellegir el conjunt de
l’obra abans de lliurar-la són la causa de les contínues manifestacions
d’insatisfacció respecte a aquesta novel·la.
Per a Victor Català,
els entrebancs responien a l’angoixa del calendari i al compromís d’haver de
lliurar en dates concretes el text corresponent. Però el fet d’haver estat publicada per entregues no afecta gens
la composició de Solitud, ja que aquest sistema de publicació s’adia
perfectament amb el caràcter acumulatiu de l’estructura d’aquesta obra. Esta
formada per capítols més o menys
autònoms, alguns dels quals no són fonamentals ni imprescindibles.
·
Etapa ‘ruralista’ Victor Català (1901-1907)
‘En posar-me a
escriure Solitud vaig pensar a amplificar un ‘drama rural’. Vaig exposar amb
més minuciositat els temperaments d eles figures i vaig fer entrar en la
narració del paisatge. Aquest últim
aspecte i la simbolització que permet l’ampliació són els trets que
particularitzen Solitud.
Punt de vista narratiu
El narrador es omniscient gairebé sempre focalitzat en
la Mila i, la majoria de vegades, clarament subjectiu i es refereix als
personatges en 3ª persona, combinant l'estil directe amb l'indirecte. El
subjectivisme és bàsic a tota la novel.la, la realitat parteix d'emocions i
sensacions. Ho sabem tot a partir de les sensacions i pensaments de la Mila.
Sabem la visió dels altres personatges perquè giren
entorn d'ella influenciant-la cadascun de manera diferent. Tot i que el Pastor és narrador intern testimoni i que fa
aquest paper quan explica les seves rondalles.
S'estableix, doncs, una mena de triangle entre el
narrador, la protagonista i el lector.
Argument
L'argument se centra en la tràgica història de la dona
insatisfeta la Mila a l’ermita de Sant Ponç i la seva evolució. Tracta les
dificultats que ha de vèncer la Mila, les quals la portaran al desequilibri emocional. Algunes
dificultat com la relació matrimonial amb el seu marit Maties un home gandul i
amb poca personalitat que es qui l’ha portat a l’ermita , la superació a la por
per l'element sinistre l’Ànima, , la impotència per establir un lligam profund
d’amor amb els ésser que la volten com el Pastor, el desitg de ser mare, entre
altres. Finalment la Mila, incapacitada per reconciliar-se amb el seu marit,
Maties, decidirà abandonar aquell indret on ha conegut la malesa i la desolació per poder
iniciar una altra vida o poder-la canviar profundament.
Estructura
·
Temps
Solitud va des de la primavera a la tardor o l’inici
de l’hivern. Concretament, començaria el 9 d’abril i acabaria el 14 de desembre
de l’any 1902.
1. Capítols I-X: 9 d’abril al 12 de maig
2. Capítol XI: 13 de maig al 3 de novembre
3. Capítols XII-XVIII: 4 de novembre al 14 de desembre
Les dates són aquestes a causa de diverses raons, tot
i que l’autora no fa aparèixer cap data al llibre: gràcies a les múltiples
referències temporals que hi són presents i observem al llarg de la novel·la.
Aquestes referències són més profuses a l’inici de l’obra que no pas al final.
Podem dividir l’obra en tres parts.
·
Viatge iniciàtic
Està molt
lligada a la temàtica de la novel.la, és una estructura tancada en si mateixa
en què el contingut temàtic es dóna en dos punts equidistants en els quals la
posició inicial i la final són divergents perquè mostren l'evolució personal
d'un personatge (característica modernista) i l'interessant és que el punt
d'arribada, malgrat que es considera el final de l'obra, representa l'inici
d'un nou cicle.
·
Fragmentarisme
Introducció. Capítols 1-6 Inici de la pujada a la
muntanya
Desenvolupament. Capítols 7-14 Clímax (ascensió al
Cimalt)
Desenllaç. Capítols 15 -18.
Unitat tancada amb una presentació i un desenllaç que
finalitza amb un comentari que clou la narració i manté l'interès per allò que vindrà.
( Això es deu al fet que es publicava per entregues).
·
Premonicions
Referències temporals. Quasi tots els capítols
comencen amb una referència temporal que enceta o continua el discurs narratiu
(...La Mila passà 10 o 12 dies...)., (de bon matí...).
Temes
L'obra tracta diferents temes alguns d’ells són:
1.
La dona concretament la Mila,
una jove que viu reprimida sense llibertats. Un dels motius és el matrimoni al
que no li fica fi tot i veure que no hi ha res bo. A més viu amb una sensació
plenament de tristesa no hi ha cap cosa que la motivi i és a causa de tot el
que li envolta. En els dos últim capítols podem veure que la Mila es converteix
en una dona de cap a peus amb dret i llibertat.
2.
Amor, erotisme i maternitat. L’amor costa de veure ja que en aquesta novel·la es veuen moltes
relacions tòxiques a les quals costa de veure l’amor. Però si podem veure
l’erotisme com a sentiment entre dos personatges la Mila i el Pastor i manca
entre el Pastor i la Mila. I finalment el desig de maternitat que té la Mila.
3.
L’autoconeixement és un dels principals temes ja que la protagonista es la Mila i es veu un
gran canvi en el seu pensament ja que en un principi no tenia ni era capaç de
decidir que fer a causa de la por, la ceguesa i el desconeixement propi i de
l'entorn, però finalment es donà compte de com és ella i els personatges del
seu voltant, s’arriba a conèixer a sí mateixa i decideix ser lliure i autònoma.
Es pot dir que és una noia durant la
novel·la es reconeix i madura. És pot dir que autoconstrueix i descobreix la
seva pròpia personalitat a causa de les circumstàncies que poden semblar negatives
però en realitat l’ajuden a ser ella com és de veritat.
4.
Oposició individu-multitud. En aquesta novel·la es pot veure que la protagonista viu sotmesa a la multitud
ja sigui als comentaris ja que tothom es creu amb el poder d’opinar o amb les
accions. Podríem dir que quan es troba en ella mateixa es fa un lloc entre la
multitud per arribar a ser un individu únic sense necessitar a ningú més.
5.
El dolor i solitud durant la novel·la Mila la protagonista ha de fer front a un dolor i una
solitud que no accepta. Un dolor i una solitud a causa de diferents variants
com el seu home, el lloc on esta, i ella mateixa que anirà assumint i superant-t’ho.
Finalment al assolir el coneixement de la seva pròpia personalitat li suposarà
assumir la pròpia solitud i li donarà la seguretat i convicció de marxar i
poder iniciar una altra vida o poder-la canviar profundament.
6.
La bestialitat de l’Ànima. Se’l
defineix interiorment així com una bestia a més a més també descriu els seus
trets que coincideixen a un animal, com un llop ( amb molt pel, moltes genives
i unes dents molt blanques). I un dels personatges el qual segueix els passos
de l’Ànima es en Matias, el qual no va per bon camí.
Personatges
Els personatges principals de la novel·la es poden
agrupar fàcilment en dos blocs:
A. Per un costat, els que són presentats a partir de
característiques positives (la Mila i el Pastor).
B. Per l’altre, els que reuneixen característiques
negatives (en Matias i l’Ànima).
Tant el Pastor com l’Ànima fan la mateixa funció en
relació amb la Mila i en Matias, exerceixen una mena de mestratge, encara que
en uns sentits radicalment oposats. El Pastor fa madurar a la Mila, mentre que
l’Ànima fa portar per mal camí a en Matias.
Mila: és el personatge principal, la protagonista i és un personatge rodó.
És una noia jove, maca, sana, insegura i de classe
mitja-baixa. S'ha criat amb els seus oncles ja que es òrfena a la plana i al
començament no s'adapta a la muntanya. Al morir el seu oncle s'ha vist obligada
a casar-se amb en Maties, ja que realment no l'estima (aquesta informació sobre
la vida anterior ens la facilita al capítol XII). La seva personalitat va
madurant al llarg de la novel·la que gira al seu voltant i que fa canviar la
seva manera de veure les coses per tant és un personatge variable.
Al principi del relat la Mila té por de tot, és
inexperta i se sent insegura, i no és capaç de prendre decisions sobre la seva
vida. Té moltes ganes d’estimar en moltes vessants (el marit, altres homes, un
fill, coneguts i amics), però és impossible i això farà sentir-se insatisfeta.
Al final de
l’obra totes aquestes característiques desapareixen, i gràcies a l’experiència
viscuda, i això ajudarà a crear una nova Mila .
Matias és un personatge caracteritzat, sobretot per ser gandul, mandrós, la
inactivitat, que inclou la sexual i amb totes les variants que es vulguin,
sense ambicions i ignorant. També sabem que
és covard, que faria qualsevol cosa per evitar discussions, que intenta fer la
seva, i que la dona no se li enfadi, cosa que no sempre aconsegueix. Pel que fa
al físic, passa de ser gras a prim ja que, gràcies a la influència de l’Ànima,
trobarà la seva veritable naturalesa: és un jugador compulsiu que s'activarà i
s'aprimarà quan comenci amb aquesta activitat.
Pastor (Gaietà), se l’anomena sempre així al llarg del relat, ja que
fa de pastor, però no podem ignorar que aquesta paraula també té el sentit
religiós de guia d'ànimes hem de tenir clar que la funció que exerceix en
relació amb Mila és la de guia. És un home agradós i servidor. En aquest
personatge la Mila hi troba suport, algú capaç d’escoltar, d’aconsellar, de
predir (tot el que se suposava que havia de fer el marit a l'època). Del seu
passat sabem que és vidu, que la dona morí tràgicament d'accident i quan estava
embarassada; però no sabem d'on ve. En el moment que la Mila comença a patir
una depressió, el Pastor decideix fer-li fer coses i explicar-li rondalles per
tal d'ajudar-la. Físicament és descrit com un home menut i vital d’uns 40 anys
o això creu la Mila, fins gairebé el final de la novel·la, quan en té
seixanta-quatre. A més de que se li estarrufava la figureta amb un gec ample i
curt i unes calces també curtes i folgades de gruixut burell. Una gorra peluda
que se li menjava mitja cara, i l'altra mitja, neta de pèl.
L’Ànima és un personatge totalment oposat al Pastor és el personatge negatiude
l’obra. L’Ànima gairebé no parla. Més que parlar, emet uns sorolls semblants
als que podria fer un animal salvatge (crits i sorolls ). De fet, els trets
mitjançant els quals el personatge és presentat fan pensar més en un animal que
en un home (ulls que recorden un insecte, dents blanques, genives grans,
extremitats peludes que semblen grapes).
Si al Pastor li eren associades característiques positives,
les de l’Ànima són absolutament negatives.
És el personatge que provocarà la tragèdia final. A més sabem que és un
lladre (a banda de robar els conills, roba els diners del Pastor), un assassí
(es pot deduir que ha mort el Pastor) i un violador (agredeix sexualment la
Mila al penúltim capítol) a més del seu ofici (és caçador, mata animals, just a
l’inrevés del que fa el Pastor).
Com a
personatges secundaris, hi ha en Baldiret (el nen que no pot tenir la Mila això
fa que li desperti l’esperit maternal, és innocent i sempre ajuda al Pastor i
li agradaven molt les seves rondalles, és mogut
i es fill de la Marieta) i l’Arnau (fill de la Marieta i és l'home
atractiu, masculí i honest que s'enamora de la Mila i, en no ser correspost, no
pot perdonar-li), la Marieta(mare d'en Baldiret i de l'Arnau, una dona molt
amigable que es porta molt bé amb tothom, també amb la Mila, però al final es
deixa portar pel que diu la gent i també li dona l'esquena), mentre que el paper que tenen els altres
personatges no citats fins al moment (la resta d’habitants de la masia de Sant
Ponç, participants i músics a les festes) és pràcticament irrellevant.
1.
Dualitat còsmica
Es veu una clara
diferencia entre els personatges bons i els malvats i es pot veure simplement
amb les seves accions ja que uns fan el be i els altres el mal. Un exemple es
l’Ànima que es com una bestia i es el negatiu en persona i durant la novel·la
arrastra a la seva negativitat al Matias.
2.
La terra baixa i la terra alta
Utilitza el mite de
la terra alta i de la terra baixa com a via de plasmació de dues formes de vida
antitètiques: la plana, la de l'utilitarisme, la monotonia i la
despersonalització (és a dir, la "no-vida"); la muntanya, com l'espai
del misteri, de la lluita i dels ideals (és a dir, la "vida").
3.
Paisatge esdevé un paisatge simbòlic que tradueix estats anímics i opcions vitals com la del
pastor.
4.
Sant Ponç, la capell i el Bram: el patró del lloc, presenta una dualitat i
també la té el doble santuari que li ret homenatge: el Bram i l’ermita. Sant
Ponç es representant com un sant d’aparença burleta i barreja elements sagrats
i sensuals
5.
El somni de la Mila: ella somia que li tiren ‘boletes’ les quals
simbolitzen la violació de l’Ànima.
6.
El grill contribueixen a precisar, encara que amb un pes menor, el fons
espacial / simbòlic de l’obra, escoltats abans de la violació de la Mila i una estona
després que simbolitzen la vida. Són símbol de vida però també ho són de la
Mila, hi ha gent que pensa que són un símbol sexual ja que sempre que apareixen
ho fan amb el seu peculiar soroll (ric-ric) i aquest soroll és el que fan
servir per aparellar-se
Durant l’obra es poden veure 3 nivells de llengua. La veu narrativa que
utilitza un registre més culte, els personatges utilitzen un llenguatge més
popular i vulgar i el pastor un llenguatge on s'hi barregen trets rossellonesos
i de la zona de l’Empordà.
En general és una llengua rica i expressiva que barreja entre un registre
viu, imaginatiu, i un registre amb alguns tocs d'aspror.
De fet, aquest model respon molt bé a l’interès dels modernistes
d’incorporar el llenguatge parlat del camp per reproduir l’«ànima catalana».
Creació d'un llenguatge autòcton i nou deslligat del llast masculí. Útil
per transmetre la fantasia/realitat dels sentiments i vivències d'una dona en
un joc que combina el conscient i l'inconscient i que explora i defineix la
sensualitat/sexualitat des d'un cos i pensaments femení mitjançant imatges,
metàfores, comparacions i altres recursos. Descripcions on és útil aquest
llenguatge inventat per una dona per descriure el sentiments i pensaments d'una
altra dona:
Sensacions de plaer viscudes pels sentits. Maternitat com a projecció
afectiva. Erotisme.
Sentiment de culpa pels sentiments eròtics. Assetjament sexual. Violació
com a afirmació de la força i bestialitat sobre la dona. Fogositat i desig de
passió. Autoestima i reafirmació del jo. Posició contrària davant l'amor
convencional de lliurament i sacrifici de les dones.
1.
Idealista concretament la Mila es la que té una visió d’un món idealitzat i
desitjat que no té com quasi tothom actualment, el problema es que no ho
accepta i això li prova ser infeliç.
2.
Realista- Naturalista és una obra força realista ja que ens mostra una
situació amorosa que a qualsevol persona li podria passar però per una altra
banda hi ha l’Ànima la qual no és per a
res realista encara que la podríem relacionar en la realitat en una persona tòxica.
3.
Simbolista. És una de les principals característiques que té l’obra ja que
utilitza molt el simbolisme ja sigui en objectius o animals o ve en accions com
en el capítol de ‘Neteja’ que relata que la Mila esta fent neteja de l’ermita i
simbolitza que també fa neteja ella interiorment al seu caos en tema amorós entre
altres.
Comentarios
Publicar un comentario