Aigües encantades.
1.
El teatre modernista: del
naturalisme al simbolisme
El teatre
modernista es pot dividir en dues grans tendències: el teatre d’idees i el
teatre simbolista:
El teatre d’idees és
un teatre influït pel dramaturg noruec Henrik Ibsen,que no dubta a posar en qüestió
les actituds hipòcrites de la societat establerta.. A aquest tipus de teatre es
caracteritza per l’autorealització individual del personatge, que ha de prendre
la decisió de tallar amb els lligams morals i afectius per ser ell mateix.
Aquesta característica permet al personatge expressar les seves resolucions
vitals i reflectir els conflictes i la crítica social entre l’individu i la
massa (artista-societat). És un teatre compromès ideològicament, que no és
complaent. No sorprèn, per tant, que una part del públic es resistís a acceptar
aquest teatre regeneracionista.
El teatre
simbolista, està basat en el simbolisme, que s’aprecia en la caracterització
dels personatges, en el llenguatge i els recursosliteraris utilitzats (art
total), per d’aquesta manera, remarcar la poeticitat del moment amb metàfores
centrals. Pel que fa als personatges, se’ns imposen com unes figures que tenen
una entitat representativa. A més, presenta
un caràcter més pessimista i escèptic que el teatre d’idees, evitant la idealització
excessiva i aproximant-se a una visió més real de la complexitat de la vida i
la recerca de la felicitat. Maurice Maeterlinck serà un dels principals
influenciadors d’aquest teatre.
2.
Joan Puig i Ferreter
Joan Puig i Ferreter neix a la Selva del
Camp el 5 de febrer de 1882. Fill natural d'un terratinent ric, passa la
infantesa i l'adolescència amb la seva mare a casa d'uns oncles, perquè el seu
pare no el reconeix mai. A Reus, estudia el batxillerat i s'integra en el
cercle literari. Es trasllada a Barcelona el 1901, on inicia estudis de
farmàcia, que abandona, i exerceix diversos oficis, alhora que s'introdueix en
el sector més anarquitzant del modernisme.
El 1903 marxa a França, on passa més
d'un any en una situació de vagabundeig i misèria. L'origen familiar irregular
i l'experiència en terres franceses es reflecteixen insistentment en la seva
producció literària, que inicia en retornar a Barcelona, l'any 1904, amb
Diàlegs dramàtics, complementats dos anys més tard amb Diàlegs imaginaris, que preludien
la seva obra teatral, desenvolupada en dues etapes.
En la primera etapa, hi destaca la
influència dels autors escandinaus i russos, i es resol en drames de passions,
expressades a través d'un llenguatge agosarat. En són característics: La dama
alegre (1904), Arrels mortes (1906), Aigües encantades (1908), La dama
enamorada (1908), Drama d'humils (1909). Les seves idees d'aquest període sobre
el teatre i la funció social de l'artista es condensen en la conferència
"L'art dramàtica i la vida" (1908).
A propòsit de La dama alegre, que va ser
acusada d'immoral.
La situació social d'aquests anys és
tensa, els conflictes entre treballadors i empresaris s'accentuen i el record
de la Setmana Tràgica és present; tot plegat fa que el públic vulgui evadir-se a
la platea i els empresaris teatrals, com els actors, exigeixen obres fàcils que
diverteixin. Puig i Ferreter, que vol incidir en la societat "amb afanys
purament apostòlics", com escriu Graells, però al mateix temps pretén
guanyar-se la vida escrivint teatre, va haver de cedir i adaptar-se a les
necessitats del nou públic, majoritàriament burgès: s'imposen l'alta comèdia,
el poema dramàtic i el teatre poètic i sentimental. Són exemples d'aquesta
segona etapa de Puig i Ferreter: La senyora Isabel (1917), Garidó i Francina
(1917), La dama de l'amor feréstec (1921), L'escola dels promesos (1922) i Un
home genial (1923), obra amb què va tancar quasi definitivament la seva
producció teatral.
Novament en crisi, es dedica a la
narrativa, que ja havia iniciat amb La novel·la d'Esther (1918). Els primers
intents, L'home que tenia més d'una vida (1924) i Les facècies de l'amor
(1925), culminen en Els tres al·lucinats (1926), una obra extensa on tracta
novament el tema dovstoievskià de la relació entre amo i esclaus, caracteritzada
ja pels trets principals de la seva narrativa: psicologisme, materials
autobiogràfics, individualisme, que el mantenen apartat dels corrents
noucentistes. Seguiran Servitud (1927), reflex de la seva experiència
periodística i Vida interior d'un escriptor (1928), a cavall entre la novel·la,
les memòries i l'assaig.
El 1928 es va fundar l'editorial Proa, i
Puig va ser director literari de la Biblioteca A tot vent.
En aquest període va col·laborar amb
articles sobre literatura, art, teatre i temes quotidians a "La
Publicitat", "L'Horitzó", "El Diluvio" i "La
Campana de Gràcia", que va dirigir des del 1932.
A partir de la proclamació de la Segona
República, va dedicar-se intensament a la política dins d'Esquerra Republicana
de Catalunya: va ser diputat a les Corts espanyoles i al Parlament català, i va
recórrer tot Catalunya com a conferenciant i propagandista. Aquesta dedicació
el va allunyar de les lletres, que va reprendre el 1934 amb Camins de França,
la seva obra mestra, i On són els pobres? Dos anys després va publicar en tres
volums la novel·la La farsa i la quimera amb nombrosos personatges, història
amorosa i moralitat inclosos.
A l'inici de la guerra civil, va ser
nomenat conseller d'assistència social, càrrec que va ocupar poc temps. Enviat
a París com a negociador i comprador de material bèl·lic per a la República.
En els seus darrers anys, amb la salut
malmesa, es va dedicar a la correcció i l'edició del cicle, a Edicions Proa,
represes a Perpinyà sota el seu patrocini.
També va escriure poesia i el dietari
Ressonàncies, redactat entre 1942-52. Va ser ministre de justícia del govern
republicà a l'exili (1952-54). Va morir a París l'any 1956, i la seva obra ha
estat poc coneguda, malgrat que l'escriptor i assagista Joan Fuster digués que era
"potser el novel·lista català més important de la primera meitat del segle
XX".
3.
Aigües encantades: lectura i
anàlisi
o
Estructura
Aigües encantades es divideix en tres
actes. La presentació de l’obra aniria des de la presentació del personatge de
Cecília fins a l’aparició del seu pare en la narració. El nus explica tots el conflictes familiars i
els del poble, i finalment el desenllaç amb el diàleg entre Cecília i Vergés.
El final d’Aigües encantades recorda als finals
de L’alegria que passa i de Cigales i
formigues, amb la ruptura dràstica entre el món ideal i elmón de la realitat. L’estructura
de la trama queda perfectament arrodonida amb la iniciació d’una diàleg entre
Vergés i Cecília i el tancament amb una altre diàleg entre aquests dos
personatges.
o
Els personatges
ü Vergés: Es el mestre del poble i no destaca és poruc i passa per
desapercebut, des de el principi comparteix les mateixes idees que la Cecilia
tot i que no mostra molt la seva opinió perquè vol acontentar a tothom,
l’intenta fer canviar d'opinió respecte als seus pares però a la vegada li dóna
recolzament a l'hora de posar els seus pensaments i sentiments al descobert. Al
final de la novel·la Vergés demostra un afecte per la Cecilia. No li agrada el
conflicte. És pla i sense evolució.
ü Foraster: No té nom ja que és un personatge simbòlic i se li atribueix
‘Foraster’ perquè mostra que ve de fora, se li atribueix els adjectius
d’atrevit i d’heroi sobre el qual recauen valors com l’individualisme,
vitalisme i el coneixement del món que
són racionals científiques i emocionals. Aquestes característiques són
semblants a les de la Cecília. A més a l’obra ens diu que ha estat a França,
Alemanya i als països del nord d’Europa.
Es defineix com modernista. Gràcies a la seva formació acadèmica és
conscient dels problemes que té al societat , estancada en el passat. I per
això té la voluntat i la iniciativa per actuar i decidieix anar al poble de les
aigües encantades per tal de portar el progrés.
ü Pere Amat: Marit de Juliana i pare de Cecilia. És un propietari rural.
Ferm, autoritari, masclista, orgullós i partidari de la religió catòlica. Molt
fet a l’antiga. Creu que la seva filla ha estat maleïda ja que al tornar de la
capital tot el que ell l’havia inculcat havia desaparegut, està totalment en
contra amb les teories que el foraster intenta demostrar al poble per acabar
amb la sequera. Està al bàndol del Mossèn Gregori juntament amb Joan, amic i
company. És molt estricte amb la seva filla. És un personatge negatiu
ü Juliana: És la mare de Cecilia i esposa d’Amat. Dona de mitjana edat.
Intenta canviar els pensaments de la seva filla però d'una forma més moderada
que la del seu pare, en certa part també està d'acord amb el quela seva filla
diu, però darrera hi ha el seu marit i el Mossèn que intentaran canviar-la d’
idees. Al final de l'obra arriba a adonar-se de que la seva religió i les seves
idees no son tan bones com ella pensava en un principi.
ü Mossèn Gregori: És el mossèn del poble. Tot ho justifica amb la
religió, està totalment en contra de les idees de Cecilia i del Foraster, fa
creure a la gent que son enviats del dimoni o simplement que intenten acabar
amb la religió al seu poble per tant és un personatge molt influent al poble i
té un gran de domini de la parla oral. Intenta per tots els medis que Juliana
es posi en contra de la seva filla i recolza les accions de Amat però evitant
la violència.
ü Joan Gatell: És el batlle del poble, està molt lligat a Pere Amat i al
Mossèn, però és un dels pocs que es preocupen i escolten al Foraster, es mostra
molt interessat en el que diu el Foraster respecte als Gorgs de la Verge. No és
tant radical com Amat i més tard serà totalment diferent que ell en l'aspecte
d'idees.
ü Trinitat: És la dona del Batlle i amiga de Juliana. En tot moment dona
suport a Pere Amat respecte les decisions i els comentaris que fa sobre la seva
filla. Fins i tot, a vegades, arriba a contradir les opinions i fets del seu
marit Joan perquè estan en contra del pensament tradicionalista del poble.
ü Senyor Vicenç: És el veterinari del poble, aquest home es molt apreciat
per Romanill ja que el considera com un savi perquè té llibres i un gran nivell
cultural. El senyor Vicenç està a favor de la teoria del foraster.
ü Bartolomeu: Era un jornaler que es guanyava el pa de la seva pròpia
suor, estava totalment en contra de Mansó perquè aquest era molt avariciós i
molt ric.
ü Romanill: No donava molt recolzament a les idees catòliques i recolzava
el que deia el foraster, aquest era pastor d'ovelles.
ü Braulia: És la dona del pastor no donava molt recolzament al seu marit.
o
El personatge de Cecília
Cecília és un personatge positiu. És la
filla d’un dels homes importants del poble, Pere Amat, el cacic, amic de
l’alcalde i del rector. Fisicament és molt nerviosa, morena i petita.
Durant la narració Cecília es troba al
poble perquè és a casa dels seus pares de vacances perquè estudia la carrera de
mestra a la ciutat. Cecília és el personatge que decideix reivindicar-se donat
que és una dona forta i segura d’ella mateixa, amb opinions pròpies alliberada
de la tradició i de l’autoritat paternal per tant inconformista.
D’una banda, rebutja les creences
religioses i s’enfronta amb el seu pare pel control absolut de la vida de la
Cecília i pel seu fanatisme religiós. La
necessitat d’independència de la Cecília està provocada perquè ha anat
adquirint, amb la seva formació com a mestra, una ideologia que entén la
necessitat de canvi, de progrés científic i se n’adona de la de la seva
submissió. Vol marxar del poble.
Per altra banda, com a causa d’aquesta
necessitat de progrés, Cecília ja no es revolta només contra la figura paterna,
sinó contra la societat que representa allò contra el que ella lluita
(immobilisme, tradició, ignorància, control sobre el poble, fanatisme religiós)
la qual no vol renunciar a les bases tradicionals del seu funcionament i a la
qual Cecília tracta d’ignorants.
Finalment, Cecília es revolta contra la
condició de la dona en aquesta societat arcaica. Cecília veu que les dones com
la seva mare submises i sotmeses al seu marit, que no valen res, són anul·lades
pels seus marits i incapaces de poder decidir. Apunta també que són les pròpies
dones les primeres culpables d’aquesta situació, per permetre sotmetre’s primer
a pares i després a marits. Tot aquest pensament de la Cecília fa que les dones
del poble la odiïn perquè tenen enveja de la seva llibertat. Aquestes
situacions, fan que Cecília sigui un personatge nou és un personatge modern,
individualista, capaç de mantenir una actitud racional i que margina els seus
sentiments.
o
Temàtica i ideologia. Conflictes:
individu- societat, religió- raó, reaccionarisme-progressisme, home-dona, món
rural-món urbà, tradició-educació.
ü El conflicte individual que trobem a Aigües encantades és davant la
Cecília ja que és un personatge solitari que va en contra de la societat inclús
de la família i un exemple amb el que xoquen és la religió. L’individualisme a
part de la Cecília també es troba amb el personatge del Foraster, els dos volen
ser ells mateixos i seguir els seus pensaments. La diferencia entre els dos és
que es pot veure el seu valor de individualista des de un bon principi no com
la Cecília la qual pren la consciencia de individualitzar-se.
A més a més la societat és una massa
conformista amb supersticions i un endarreriment.
ü Religió i raó: La religió és el tema principal en l’obra. I es pot
dividir en dos bàndols ben marcats el de la Cecília i el Foraster els quals
s’oposen a la creença religiosa i o defensen amb el pensament científic i de la
raó en canvi l’altre bàndol que és la majoria i la societat relacionen cada
succés amb la religió i un exemple es la el miracle de la sequera.
ü Reaccionarisme-progressisme: la societat és el exemple més clar de No
progressiu i es a causa del pensament amb el qual viuen, el qual és arcaic.
ü Home- dona: hi ha una clara diferencia entre home i dona ja que l’home
es nota que té el poder i en canvi la dona és la submisa.
ü Món rural- món urbà: la diferencia es veu en la vida de la Cecilia ja
que vivia amb la seva família i estava d’acord amb els pensament que li
imposaven els seus pares cosa que va canviar un cop va anar a estudiar i viure
al món urbà.
ü Tradició-educació: la Cecília al estudiar per ser mestressa obra els
ulls i es dona compte de la realitat en la qual viu. Per tant gràcies a
l’educació s’oposa a la tradició que volen els seus pares. A més la Cecília es
dona compte del paper de la seva mare i del submisa que és en front al seu pare
i li intenta fer veure finalment ho fa.
o
Altre motius temàtics: el conflicte
generacional, l’amor filial, el saber de les dones i els estereotips femenins,
la violència, l’autoritat i l’autoritarisme.
ü El conflicte regeneracional es dóna perquè és la pròpia societat la que
no vol progressar ni canviar les tradicions del seus avantpassats, tot això es
causa del seu fanatisme religiós. S’oposa al conservadorisme de la burgesia.
ü L’amor filial la Cecília arriba un moment en que posa en dubte aquest
amor, el qual haurien de tenir els seus pares cap a ella però potser pels
pensaments que tenen i xoquen no hi és.
ü Saber de les dones i estereotips femenins: les dones estan en una
societat arcaica per això no tenen un paper important tot i que la Cecília al
oposar-se fa un gir en aquest estereotip de que les dones no tinguin dret ni
vot.
ü Violència: el masclisme evident per part de Pere Amat, que minimitza i
menysprea la seva dona de forma continuada. Ella és la Juliana, que ho accepta i es resigna fins
que la Cecília l'ajuda a veure que no pot seguir així.
ü Autoritarisme i autoritat: els pares de la Cecília representen
l’autoritarisme sobretot el seu pare Pere Amat i la submissió en vers a la
societat.
o
La influència d’Ibsen
Henrik Ibsen fou un dramaturg noruec
considerat el pare del drama realista modern. Les seves obres van ser
considerades escandaloses per representar un model de societat que qüestionava
els valors familiars i l’autoritat. A més d’influir sobre Puig i Ferreter,
també va influir sobre altres escriptors espanyols del segle XX com Benito
Pérez Galdós, Echegaray o Benavente. Una de les màximes influències d’Ibsen en
les obres modernistes ha sigut l’enfrontament individu-societat: apareix la
idea d’un ésser superior, amb amplis coneixements, capaç de canviar la
societat, de modernitzar-la. Però aquesta societat el rebutja i el margina
perquè no comparteix aquestes idees. L’heroi revoltat, l’individualisme, el fet
de prioritzar un conflicte plantejat en termes individuals més que no pas com
un problema de lluita de classes són elements que remeten al model ibsenià.
Ibsen va ser un dels autors europeus que
es van convertir en models per als regeracionistes catalans. Se’l va identificar
amb el teatre d’idees i es va convertir en el model del Modernisme, ja que era
l’home que havia donat forma artística a la idea d’alliberament de la tradició
i de l’immobilisme. El que és indubtable és que el teatre d’Ibsen va tenir un
gran impacte social per les idees que defensava (progrés, modernitat...).
Avui dia, és l’autor no contemporani les
obres del qual més es representen a Europa. A més tindrà el paper de modernitzar
la societat a través de la seva literatura.
Finalment cal dir que el fet que Henrik
Ibsen fos una de les majors influències per als escriptors modernistes com Puig
i Ferrater, fa que la seva obra Aigües encantades tingui certs trets comuns amb
l’obra Un enemic del poble d’Ibsen:
1.
L’aigua: a totes dues obres
apareix l’aigua, un balneari a Un enemic del poble i les d’uns gorgs a Aigües
encantades.
2.
Paral·lelismes entre personatges.
3.
Conflicte familiar: A Aigües
encantades a la família del Amat que son els cacics del poble, el conflicte esclata
entre pare i filla, i a Un enemic del poble el conflicte és entre dos germans.
4.
Per tant, el fet que el títol de
l’obra d’Ibsen sigui “Un enemic del poble” fa relacionar ambdues obres, ja que
el foraster d’Aigües encantades també esdevé un enemic per al poble, ja que vol
canviar la situació a la qual el poble s’oposa. Cal remarcar, que Aigües
encantades de Puig i Ferreter no és un plagi, si no una adaptació de l’obra de
l’autor noruec.
Comentarios
Publicar un comentario